Safirul Amar Azmi Blog! lazada best Biznes Bakeri rahsia temuduga Website 7 days Baju Muslimah Kanak-kanak

Tuesday, December 29, 2015

Manfaatkan sebaiknya

Kadang kadang sampai berpuluh puluh group kita di invite khususnya di Whats app atau telegram, dengan tujuan untuk berkongsi maklumat, informasi, gambar (evidence), mengeratkan silaturrahim dan sebagainya, tujuan asal pengwujudan group komunikasi ini memang bagus, dan pernah kah kita memanfaatkan dengan aktiviti aktiviti yang berfaedah, sahih, tepat dan padu?

Biasalah dalam setandan pisang, tak semuannya yang baik, mesti ada di antarannya yang busuk, ada yang tidak menghormati rakan rakan dengan menghantar gambar gambar lucah, teks berbaur perkauman dan sebagainya. 

Manfaatkahlah sebaik baiknya group group komunikasi melalui medium elektronik ini dengan baik. Kadang kadang di peringkat keluarga, ada yang sampai 2-3 group....itu belum lagi di pejabat, luar pejabat...

Bertabahlah..jika rasa perlu left, kenapa nak takut apa orang cakap? be yourself!!

Monday, December 28, 2015

Akhirnya berjaya

Akhirnya aku berjaya juga mendaftar google adsense, harap harap membuahkan hasil, dan ini secara tidak langsung membuatkan semangat aku dalam ber-blog kembali berputik..haha, sebenarnya macam dah malas nak ber-blog di sebabkan berberapa faktor dan antaranya masa, tiada idea dan lain lain.

Tiada aktiviti atau tutorial terbaru yang hendak di update barangkali, kalau terlintas idea, terasa nak tulis di blog, bila dah buka blog, lupa apa yang hendak di tulis...alahai

Kalau di ikutkan kriteria yang telah di tetapkan google adsense, blog aku memenuhi kriteria rasanya...tapi apa pun alhamdulillah, syukur pada Tuhan. dah lama mencuba, selalu di reject, maybe sebab declare duduk dekat malaysia kot atau ranking bola malaysia jatuh? tuh yang selalu kena reject je...haha

Aku banyak melihat status peniaga peniaga melayu yang cuba menjenamakan produk mereka di media sosial, dan mungkin dengan bantuan bloggers yang mempunyai kekuatan SEO, boleh membantu dengan ikhlas, seronok bila melihat perniagaan mereka berjaya..

Salah satu produk SDSI yang berjaya aku promosikan adalah seperti salon rambut muslimah dan pop clock lokal tempatan..sekurang kurangnya bila pelanggan membuat carian google, akan sedikit sebanyak memberikan maklumat berguna...

Tidak minta apa apa...cukup lah melihat perniagaan mereka berjaya dan mendapat sambutan..

Thursday, December 17, 2015

Tidak amanah

Tidak amanah dan tidak jujur dalam melaksanakan tugas, itulah yang dapat aku ungkapkan disini. Banyak kes kes yang masih dalam siasatan polis seperti kes kemalangan tersebar di laman laman sosial padahal video dari Close Circuit Television CCTV tersebut adalah sulit dan tidak boleh di dedahkan, tetapi kenapa boleh tersebar? siapa punya angkara kalau bukan 'orang dalam'.

Jika melakukan tugas jalankan secara amanah dan ikut lah seperti apa yang di arahkan. Tidak takut dosakah? apa yang kamu dapat dari apa yang kamu lakukan? oh..mungkin kamu adalah orang yang paling pertama yang memperolehi video tersebut? 

Kes masih dalam siasatan, biar polis yang beri statement, jangan di rumitkan lagi hal hal yang bukan di bidang kita. Jaga kerja kita sudahlah...

Wednesday, December 16, 2015

Kita yang membenarkan

Saya pernah mengeluarkan kenyataan di blog ini berkenaan dengan human hack. Sedarkah yang kita sering terdedah dengan kecurian maklumat dan data? setiap hari kita accept friend dan post gambar gambar peribadi dan sebagainya di media sosial, dan sebenarnya dalam diam, semuanya ini berpunca dari kecuaian diri kita sendiri, aku, kau dan kita semua selalu dengar sistem itu ini di cerobohi pihak luar, tapi sebenarnya kita setiap hari 'membenarkan' orang lain mencerobohi privasi diri kita sendiri, dengan hanya melalui media sosial, bertapa mudah kita di manipulate pihak luar!

Kenal pasti rakan rakan kita, hentikan meletakkan gambar peribadi walaupun niat  kita sekadar nak memberitahu atau suka suka dan semua ini untuk tatapan siapa sebenarnya?

Wednesday, December 09, 2015

Tadika ke ni

Ermm dah macam tadika kanak kanak dah pejabat ni, happeningnya suasana!dan apa semua ni ? yang si ibu diam membisu membiarkan anak anak mereka bermain, membuat bising, sedangkan kakitangan yang lain sedang melakukan tugas. Fikirlah perasaan orang lain kalau iya pun, jangan pentingkan diri sendiri sahaja. Janganlah menganggu orang lain...

Organisasi besar sepatutnya menyediakan pusat jagaan bagi menempatkan kanak kanak sementara menunggu ibu bapanya selesai melaksanakan tugas. Bukan kah dengan cara ini menyelesaikan banyak hal ? Jimat dari melantik pengasuh luar, jiwa ibu bapa tenteram kerana lokasi penempatan berhampiran dengan lokasi tugas, boleh datang melihat anak anak pada bila bila masa sahaja.

1 kali boleh lagi lah di pertimbangkan, tapi kalau 5-7 kali anak anak itu menjadikan pejabat ibunya atau bapanya seperti di rumah sendiri, ini sudah tidak patut, tegurlah anak anak itu wahai ibu ibu bapa bapa, susah sangat ke? Tak salah membawa anak ke pejabat, semua orang faham, mungkin pengasuh tidak sihat atau ada ketentuan lain yang menyebabkan kamu membawa, tapi belajarlah atau ajari lah anak anak kecil itu, sebelum orang lain menegur kamu, kan lebih baik kamu mendidik anak kamu terlebih dahulu. Bila dah bawa anak tu, jagalah sebaik yang mungkin, jangan biarkan berkeliaran, menganggu, dan meminta rakan rakan pula yang menjaga!


Sampai bila

Sampai bila mulut asyik bercerita hal orang je kan? kenapa nak ambil pusing apa orang cakap? yang penting kita tahu siapa diri kita, ada orang cakap, 1 jari orang tunding jari pada kita, manakala yang 4 jari lagi, arah mana? tunding arah mereka. jadinya kenapa perlu tertekan (stress? 

Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.  Sampai bila orang boleh mengata, lama lama senyap la tuh. Ramai yang mengalami tekanan bila kawan tikam belakang, orang mengumpat pasal mereka, di fitnah, tapi sedarkah yang orang yang dikutuk itu sedang di beri pahala dari tuhan sedikit demi sedikit?  

Cari kawan biar macam cermin, kita gembira dia pun gembira, kita sedih, dia pun sedih, jangan cari kawan macam duit syiling, depan lain, belakang lain. Fikir fikirkan lah

Thursday, December 03, 2015

Ikan kekek mak iloi iloi


Aku dah cakap, jangan ajak aku mancing, kan dah mendapat! alhamdulilllah, dapat ikan pari, susah nak mendaratkan ikan ni, mula mula aku ingat ikan kekek mak iloi iloi, sekali bila dah dekat! baru nampak ikan apa sebenarnya! Alhamdulillah..rezeki! terima kasih ya Tuhan..

Dengan hasil yang aku dapat ni, membuatkan semua orang yang berada di sekeliling aku, tiba tiba macam hilang ingatan, buat buat pekak tuli, buta sekejap dan seolah olah macam takde apa yang terjadi, jangan marah haaaaa! hahaha aku gurau gurau je.

Duit Dari Internet