Safirul Amar Azmi Blog! involveasia digipostpaid Biznes Bakeri Baju Muslimah Kanak-kanak SKYTECH CREATIVE FreeLipGloss

Thursday, July 28, 2016

Jaga Diri Sendiri Lebih Elok

Perangai tu biarlah elok dan imbangkan situasi semasa rakan rakan kita, kadang kadang manalah tahu rakan kita ada masalah ke, janganlah pula berlebihan, bila di tegur, pandai pula marah. Ada orang sibuk melihat apa yang kita lakukan, dan sentiasa banyak persoalan sebagai contoh, kenapa gemuk sangat? kenapa kurus sangat? kenapa tak berak lagi? ermm satu je yang aku nak cakap dengan mahluk istimewa macamni...Yang kau sibuk pasal aku kenapa? kau ada bagi aku makan ke? 

Kalau nak menegur orang atau pun 'menasihati' kononnya, tegur lah di tempat yang betul, janganlah pula di tempat orang ramai, kenapa perlu menjerit, meninggi suara di tempat yang orang ramai? 

Dan satu lagi nasihat dari aku, jaga diri sendiri lebih elok dan enak, dan sebelum nak menilai orang lain, cuba lihat diri sendiri dulu, kalau diri sendiri perfect, cantik, kurus, dan suci bersih, hah...bagus lah...ini tak, diri sendiri pun 'berlemak', muka tak cantik...ada hati nak 'bergurau' dengan orang lain.

Orang macamni, kena tegur sarkastik baru dia faham.

3 comments:

  1. setuju dengan pendapat Saf..terbaik ..

    ReplyDelete
  2. Koyak di kain sendiri tak nampak, kena ada cermin, lihat dari dalam cermin, baru la nampak koyak tu

    ReplyDelete
  3. settuju dengan pendapat saudara.

    ReplyDelete

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan GUNA NAMA SEBENAR, sebarang komen dari ANONYMOUS (TIDAK DI KENALI) dan tidak berdaftar, akan di remove serta merta oleh ADMIN.

Tolong jangan meletakkan hyperlink URL di ruangan komen.

Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.