Tahukah anda bagaimana cara cara memasukkan video dari youtube ke dalam slide powerpoint? korang hanya perlu menukar VIDEO ID (Code di bawah) kepada ID video yang korang mahukan sahaja. Mudah dan berkesan!

Di versi powerpoint 2010, ternyata mempunyai berberapa isu terutamanya apabila anda memasukkan video dari youtube, embed code yang di sediakan youtube (i frame) code tidak boleh di masukkan.

Jika kita menggunakan embed code yang disediakan oleh Youtube, powerpoint akan keluarkan satu popup yang berbunyi seperti : PowerPoint cannot insert video from this embed code. Verify that embed is correct, and then try again. Nah, ini penyelesaiannya!


Penyelesainnya, ialah salin code di bawah ;

<object width="1280" height="720"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VIDEO ID?version=2&amp;hl=en_US&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VIDEO ID?version=2&amp;hl=en_US&amp;rel=0"
type="application/x-shockwave-flash" width="1280" height="720" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Korang hanya perlu tambahkan ID video sahaja, cara cara nak mendapatkan ID video, sebagai contoh : https://www.youtube.com/watch?v=WEQnzs8wl6E atau sila lihat gambar di bawah :

embed
Gambar 2

Copy dan paste Id video (lihat gambar 2), di VIDEO ID , ini lah, cara cara memasukkan video dari Youtube ke dalam slide powerpoint,  Selamat mencuba dan semoga berjaya..




Post a Comment

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI UNKNOWN atau Tanpa Nama), tidak akan di luluskan serta akan di auto remove serta merta oleh pihak penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, Terima Kasih.