Banner blog safirulamar 2020 iklansafirul1

1 Sep 2014

Panduan ketika di pasar

Panduan ketika di pasar

Tips ini diambil dari instagram seorang rakan di facebook, berkenaan tips memilih ketam yang banyak isi. Info ini sangat berguna bagi aku, sebab aku yang banyak beli barang basah seperti ikanm ketam, udang dan sotong di pasar. Mengikut info yang di beritahu, yang sebelah kiri dalam gambar ialah ketam betina (yang bahagian bawah sedikit hitam), yang sebelah kanan (dalam gambar di atas) tu adalah ketam jantan, yang banyak isi adalah ketam betina (sebelah kiri tu).  

Ok, dah kenal yang mana satu banyak isi, dan yang mana tak banyak isi, lepas ni beli ketam betina atau yang bawah hitam je la. Untung bila makan, sebab banyak isi, Tips berguna yang lain, selain dari info ketam betina jantan ni, ialah kalau nak beli ikan segar, jangan cari yang dah merah matanya. Kalau mata korang yang merah, takpa, jangan mata ikan yang merah, Ok, tak panduan ketika di pasar nanti ? Begitulah sedikit sebanyak, tip panduan ketika di pasar nanti.

Masalahnya, bila sampai pasar, yang bawah nya warna hitam (ketam betina) selalunya takde...ah, putih pun putih la, yang penting ketam...! 

Anda Mungkin Meminati :

3 komentar:

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI), akan di remove serta merta oleh penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, terima kasih.

PENAFIAN

Ini adalah Blog Peribadi Penulis. Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan,Mulut Berbuih, Kematian, Pengsan atau Sebarang Kecelakaan dan Penyakit Berjangkit. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Artikel boleh di ubah, mengikut situasi semasa, Terima Kasih