Sudahkah anda mempunyai MyKad? bagi rakyat Malaysia yang bermastautin tetap, Mykad digunakan sebagai identiti atau pengenalan diri sebagai penduduk Malaysia, itu perbezaan kita dan rakyat asing. Tapi sebenarnya ramai yang tidak tahu yang Mykad sebenarnya banyak kegunaannya..mari kita terokai kelebihan bila mengaktifkan Mykad. So,  kita sahut cabaran ini bersama sama kita menyertai kontes jom Aktifkan Mykad

SEJAK dilancarkan pada 2000, aplikasi kad pintar pelbagai guna kerajaan atau MyKad yang berperanan sebagai teknologi merekod dan menyimpan maklumat rasmi terus mengalami revolusi penambahbaikan.

MyKad bukan sahaja mengandungi maklumat asas seperti nombor kad pengenalan, nama, alamat, status kewarganegaraan serta lesen memandu pemiliknya. Malah, ia juga boleh digunakan sebagai prasaran kekunci awam, merekod maklumat kesihatan serta sebagai e-tunai.

Kelebihan MyKad yang dilengkapkan dengan cip mikroprosessor 32 kilobait itu juga membolehkan aplikasinya diperluaskan dari semasa ke semasa ke arah meningkatkan prestasi sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.



Jom Aktifkan Mykad

Mykad di gunakan bagi pelbagai urusan dan boleh juga di buat sebagai transaksi bayaran dan e-Tunai sebenarnya. Projek Kad Pintar Pelbagai guna kerajaan dibangunkan berasas sistem dan proses baru yang memenuhi ciri keselamatan terkini disamping menggabungkan pelbagai aplikasi dari perlbagai agensi kerajaan dan sektor swasta dalam satu kad. Apa tunggu lagi, Jom Aktifkan Mykad

Oleh kerana tiada satu pun sistem lain sepertinya yang ada ketika itu, Kerajaan Malaysia telah merekacipta dan membangunkan kesemua sistem, prosedur, dan metodologi asas untuk mencapai matlamat dalam melaksanakan Kad Pintar Pelbagai guna Kerajaan berasaskan teknologi kad pintar. dan Mykad yang dihasilkan ini, bukan sekadar pengenalan diri semata mata, malah, banyak maklumat maklumat di dalam chip seperti maklumat lesen memandu dan sebagainya.

Jom Aktifkan Mykad

Projek ini juga merupakan satu perkongsian pintar di antara pihak kerajaan dan pihak swasta untuk bekerjasama dalam memacu, mengurus, dan melaksanakan penyelesaian Projek Kad Pintar Pelbagai guna Kerajaan ini.

Objektif penggunaan Mykad ini adalah Projek Kad Pintar Pelbagai guna Kerajaan (KPPK) atau MyKad adalah sebahagian daripada inisiatif Koridor Raya Multimedia (MSC Malaysia). Projek ini merupakan satu daripada tujuh aplikasi perdana yang dikenalpasti untuk dibangunkan oleh Kerajaan Malaysia untuk melahirkan teknologi inovatif bertaraf antarabangsa di negara ini.

Antara aplikasi tambahan di dalam Mykad ialah seperti e-Pasartani@FAMA yang boleh digunakan untuk merekodkan data dan maklumat peserta pasar tani di seluruh negara.

"Aplikasi e-Pasartani@FAMA merupakan satu sistem bersepadu menggunakan MyKad sebagai platfom menyimpan data ke dalam cip yang dibangunkan oleh FAMA bagi merekod data dan maklumat peserta pasar tani dengan menyimpan maklumat individu, lesen perniagaan dan seterusnya membantu meningkatkan keberkesanan pihak berkuasa memantau sektor pertanian ini."

MyKad mempunyai pelbagai aspek keselamatan dan kemudahan kepada orang awam melalui sekeping Kad Pintar untuk pelbagai aplikasi yang dapat menghubungkan dengan jabatan kerajaan dan sektor swasta dalam satu kad, salah satu daripadanya adalah aplikasi ke-50 Mykad iaitu Program Mykad Smart Shopper.

Apa itu Program Mykad Smart Shopper? Fungsinya sama seperti membership kad yang lain seperti kad bonuslink, kad mesra, Giant,Tesco dan banyak lagi. Boleh dikatakan terdapat banyak membership kad yang terdapat di Malaysia ini dan boleh dikatakan juga di setiap tempat seperti supermarket mesti mempunyai membership kad mereka sendiri. Tujuan mereka mengadakan membership kad ini hanyalah satu supaya kita terus setia berbelanja di tempat mereka dan di atas kesetiaan itulah kita diberi tawaran mata ganjaran pada setiap pembelian yang dibuat.

Begitulah juga sama fungsinya dengan program kami iaitu Mykad Smart Shopper tetapi mempunyai sedikit perbezaan dengan membership kad yang lain. Apalagi..Jom Aktifkan Mykad, banyak manfaat darinya..

Kelebihan MyKad Smart Shopper adalah seperti dibawah ;

1) Pendaftaran Percuma.
2) Tiada tarikh luput keahlian.
3) Nikmati Diskaun Segera & Rebat Tunai. 
4) Anda boleh mendapatkan diskaun sehingga 20% di kedai-kedai tersebut hanya     dengan menunjukkan IC/MyKad. 
5) Perolehi mata ganjaran dari perbelanjaan untuk penebusan hadiah
6) Tiada kad tambahan diperlukan, hanya menggunakan MyKad.

Macamana nak melakukan pembelian atau penebusan dengan menggunakan MyKad Smart Shopper ni? kalau tak tahu kedai mana yang dah ambil bahagian dalam program ni, memang tak sah la kan? Jadi, kalau nak tahu kedai mana yang patut anda serbu untuk dapatkan “kelebihan” Program MyKad Smart Shopper ini, sila klik pautan yang kami sediakan di bawah.

Kesimpulan kami, program MyKad Smart Shopper ini memang menarik dan sebenarnya memberikan kelebihan sekiranya kita pandai menggunakannya. Kalau sebelum-sebelum ini, ramai yang dah gunakan kad Bonuslink, atau apa-apa kad lain, tidak mustahil sekiranya diberikan sedikit promosi yang berterusan, MyKad Smart Shopper akan tampil dengan lebih baik.

Tak ramai yang tahu kelebihan Mykad kita.Jadi, program MyKad Smart Shopper ini memberi satu pemahaman baru kepada rakyat Malaysia yang dengan menggunakan Mykad mereka, ada banyak perkara istimewa yang boleh dilakukan.Dapat diskaun, mata ganjaran dan, kalau pandai, boleh buat duit macam Abang Anuar kita ni.

Kalau tuan tuan puan puan masih tidak faham penggunaan Mykad Smart Shopper ini, boleh lihat video yang disediakan dibawah ini. Mungkin dapat membuatkan anda lebih memahami fungsi Mykad yang dicipta dan secara tidak langsung, dapat membuat kan anda semua menyahut saranan Jom Aktifkan Mykad seterusnya menikmati pelbagai faedah darinya.

Contest Jom Aktifkan Mykad ini dianjurkan oleh Blog Coretan Anuar ditaja oleh www.aktifmykad.com

Aktifkan MyKad anda, segala galanya terletak di tangan anda untuk menikmati segala kemudahan yang pelbagai di dalam Mykad ini. Dengan adanya kontes Jom Aktifkan Mykad"seperti ini diharapkan dapat memberi pendedahan yang lebih mendalam mengenai usaha dari pihak kerajaan. Syabas dan tahniah kepada pihak penganjur!!

Terima kasih kepada pihak penganjur yang mengadakan contest Jom Aktifkan Mykad ini, kerana dalam memberikan maklumat yang berguna mengenai Mykad, secara tidak langsung boleh menguji kemampuan blog aku ni di dalam contest Jom Aktifkan Mykad.

20 Komentar

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI UNKNOWN atau Tanpa Nama), tidak akan di luluskan serta akan di auto remove serta merta oleh pihak penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, Terima Kasih.

  1. As'salam wah rupanya banyak ganjarannya ni...ada baca di blog calrase patrik dan aRz tapi tak selengkan macam Saf buat ni..rupannya bagus kan aktifkan kad...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Cuba nasib je encik etuza...mana lah tahu kan..encik pun boleh cuba juga...rezeki ajal dan maut kan di tangan Tuhan..

      Hapus
  2. macam best je..nanti nk try la..tq share

    BalasHapus
  3. bes gak ni. mampoihla lagi menggila aku shopping nti bila aktifkan mykad haha

    BalasHapus
  4. good luck dalam contest jom aktifkan mykad

    BalasHapus
  5. banyak kegunaan mykad ni, jom aktifkan mykad untuk menikmati diskaun dan mata ganjaran

    BalasHapus
  6. Semoga berjaya dalam Contest SEO : Jom Aktifkan Mykad.

    BalasHapus
  7. murni singgah sini dr contest yg sama, semoga berjaya :)

    Jom Aktifkan Mykad

    BalasHapus
  8. wah ramainya yang nak aktifkan mykad lepas nie...

    gud luck bro

    jemput singgah - www.bakul2011.com

    BalasHapus
  9. Moden dan canggih sekali mykad sekarang ni.... pelbagai fungsi!
    Semoga berjaya dalam contest ini ya...

    BalasHapus
  10. Rasa macam entri ni lagi lengkap dari entri-entri peserta kontest Jom Aktifkan MyKad yang lain. Good job!

    Kalau tak tau pasal kontest ni, mesti tak tau kewujudan program MyKad Smart Shopper ni.

    BalasHapus
  11. Aah.. ramai juga yang join contest SEO kali ni.. hebat-hebat belako

    BalasHapus
    Balasan
    1. hebaaattt tuannn...sangat hebat..
      saja je saya cuba nasib...buat semak jee..

      Hapus
  12. Salam bro..... saya dari contest SEO sama "Jom Aktifkan Mykad" datang berkunjung untuk memberi sokongan. Semoga berjaya buat anda.

    Jom kunjungi entri berkaitan:
    Contest SEO - Jom Aktifkan Mykad

    BalasHapus
  13. goodluck SaifulAmar . jom singgah entri saya jugak :)

    http://www.blogparihh.com/2015/01/jom-aktifkan-mykad.html

    BalasHapus
  14. Makin ramai yang join contest seo Jom Aktifkan Mykad. Moga entri berada dikedudukan yang baik.

    BalasHapus
  15. Kini hanya menunggu siapa pemenangnya. Semoga terpilih sebagai pemenang.

    Jom baca entri berkaitan:
    Jom Aktifkan Mykad

    BalasHapus

Posting Komentar

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI UNKNOWN atau Tanpa Nama), tidak akan di luluskan serta akan di auto remove serta merta oleh pihak penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, Terima Kasih.