Salam semua, tutorial kali ini adalah berkenaan pembangunan laman web menggunakan aplikasi joomla iaitu Cara Cara Membaiki Loading Installing Joomla 3 , di versi yang terbaru ini, terdapat sedikit masalah, kerana isu loading di bahagian database configuration. 

Penyelesaiannya Cara Cara Membaiki Loading Installing di versi 3 ini ialah di bahagian bawah ini , sangat mudah dan berguna buat saya, hanya perlu ikut langkah satu persatu,  proses installation hanya tiga langkah mudah sahaja, berbeza dengan versi terdahulu yang mana banyak proses. Kalau tidak silap versi sebelum ada tujuh langkah untuk installation proses, tapi di versi terbaru ini ada tiga langkah sahaja. Mungkin masih di peringkat beta.

Semasa di bahagian Database Configuration, sila isi seperti yang di minta, di bahagian ini sila berhati hati dan ini bahagian yang penting sebab melibatkan database,di ruangan username, tulis dan letak perkataan root. dan sila tekan selanjutnya.

Terakhir sekali, akan di bawa ke bahagian Overview, joomla akan meminta anda menyemak terlebih dahulu sebelum ke peringkat seterusnya, jika semua tiada masalah, sila tekan butang seterusnya , dibahagian seterusnya ini, masalah berada disini, di mana proses loadingnya sangat lama , hanya di versi 3 sahaja yang berlaku (lihat gambar picture 1C dibawah).

Cara Cara Membaiki Loading Installing Joomla 3
Picture 1C

Penyelesaiannya Cara Cara Membaiki Loading Installing Joomla 3 ialah seperti dibawah ini,

Pergi ke joomla folder in C://xampp/htdocs /yourfolder, selepas itu,cari installation folder, lepas tucari folder SQL dan pilih MySql , kemudian pilih Joomla.sql .Pada Joomla.sql, sila tekan right click dan tekan edit at notepad. (lihat gambar dibawah), Boleh guna juga perisian Notepad++ atau dreamwever.

Cara Cara Membaiki Loading Installing Joomla 3
Picture 1D

6) Pergi pada edit -- Replace, sila cari InnoDB dan gantikan ayat tersebut dengan MyISAM, and click Replace AllCari semua ayat "InnoDB" dan gantikan dengan ayat "MyISAM". Selepas itu pergi pada file dan save Selepas itu, lakukan proses installation dari mula kembali harap tutorial ini dapat membantu anda semua terutama bagi yang mempunyai masalah semasa melakukan proses installation joomla versi 3

Post a Comment

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI UNKNOWN atau Tanpa Nama), tidak akan di luluskan serta akan di auto remove serta merta oleh pihak penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, Terima Kasih.