Bila asyik kerja non-stop ni, memang kaki gatal gila nak gi jalan-jalan. Wei, orang kata jauh perjalanan luas pemandangan, kepala yang berserabut dengan macam macam masalah, boleh menjadi tenang dan lupa sementara masalah kerja. Rasa macam lama gila aku tak rehatkan badan dengan pergi jalan-jalan ni. Sometime, kita kena reward diri kita, badan dan minda pun perlu berehat, apa taknya seminggu kerja dan macam robot, dan kalau weekend pun busy kan, mana ada masa, kalau ikutkan kerja memang sampai kesudah tak selesai wei...jom Travel solo....

So aku plan macam nak pergi bercuti lagi tujuannya untuk release tension gitu. Sebabkan malas nak ambil cuti lama-lama, jadinya kita cuti dalam Malaysia jelah. Sebenarnya aku dah book tiket ni dah lama da, waktu Airasia buat promo hari tu. Waktu booking tu tak decide lagi nak pergi ke tak, beli je dulu sebab tiket murah. Ni memang dah stress sangat, pergi jelah walaupun sorang. Just nak rehat-rehat je. Ohh ye aku lupa nak mention, aku beli tiket gi Penang je pun. 3 hari 2 malam macam-macam boleh buat kat penang tu, so aku buat roughly plan dulu lah. Nanti dah sampai sana baru decide nak follow ke tak...

Aku memang pengguna tegar KLIA Express dan KLIA transit untuk ke KLIA sebab senang dan selesa. Ohh ye, aku beli tiket kat Traveloka je sebab senang tak payah fikir dah nanti. So, kali ni aku still gerak daripada KL Sentral tetapi aku nak try guna KLIA transit. Ia still guna laluan yang sama dengan KLIA Express, just dia ada berhenti dekat beberapa station je. Sebab aku ada banyak masa, why not just duduk lama-lama sikit kat dalam KLIA Transit ni kan. Hahaha. KLIA transit ticket booking ni korang boleh book online atau beli direct dekat kaunter. Depends lah memana yang selesa. Lagi satu aku gunakan KLIA Transit ni sebab member aku cakap boleh lagi jimat kalau daripada KL Sentral ke Putrajaya dulu, pastu beli tiket daripada Putrajaya ke KLIA pulak. So, aku nak cuba lah tip ni berguna ke tak sebab boleh jimat hampir separuh harga. Sebab ni travel solo aku rasa lebih mudah untuk aku try and error.
Jom Rehatkan Minda Dengan Travel
KLIA Transit Ticket Booking
Selalunya kalau aku travel in group atau secara kumpulan, aku selalu book cheap airport limo dekat Traveloka.  malas nak fikir angkat beg semua sebab selalunya kalau in group ni memang sure ada yang bawa luggage, comfirmnya,  tapi kalau travel solo ni memang backpack je dan pergi Penang je pun tak payah bawa baju banyak sangat. Simple dan menyenangkan...
Jom Rehatkan Minda Dengan Travel
Cheap Airport Limo
Selain itu, best travel solo ni aku boleh gamble je sampai sana baru cari hotel. Tetapi aku ada gak usha beberapa hotel yang aku rasa agak berbaloi untuk solo travel macam aku dekat Traveloka. Aku memang suka guna Traveloka ni sebab dalam satu website hampir semua ada. Harganya pun okay-okay je, tak mahal sangat sesuai dengan bajet lah senang cerita. Boleh pilih rate yang terbaik mengikut bajet korang semua...dah sampai destinasi boleh terus search hotel dengan harga terbaik.. Walaupun aku jenis nak gamble je, aku still buat shortlist lah untuk hotel yang aku target. Kang ada gak yang membazir masa je untuk cari hotel. Dah ada list ni kira macam ada guide lah kan. Actually aku tertarik nak stay dekat hotel capsule tu macam best and tenang je tetapi tengok lah nanti available ke tak.

Jom rehatkan minda dengan travel
Aplikasi Traveloka
Jom rehatkan minda dengan travel



Ini kan cuti untuk tenangkan diri dan hati hahaha. Jadinya aku takde planning untuk buat aktiviti yang hardcore kot, just light je sambil jalan-jalan. Penang kan memang femes dengan makanan, so korang boleh agak aktiviti utama aku nanti apa kan. FOOD HUNTING! Dalam kepala aku ni dah terbayang macam-macam jenis makanan dah terutamanya nasi kandar ori daripada Penang.

Pergh meleleh air liur ni da kalau bayangkan sekarang. Lepas tu aku nak cari pasembuq, betul ke aku mengeja ni? Hahaha lantak lah janji korang tau benda apa yang aku cakap. Dah makan-makan tu memang kena banyak jalanlah nak bagi makanan turun balik, yelah nak masukkan makanan baru kot. Hahaha. So, just sightseeing lah nanti. Bukan selalu aku ada masa yang lapang untuk menikmati hebatnya ciptaan Tuhan dalam keadaan yang tenang dan damai ni. Ber’ootd’ jelah keje aku nanti dengan permandangan yang sedap mata memandang.

Hopefully, travel solo aku ni berjalan dengan baik as yang aku plan lah. Aim aku cuba nak tenangkan diri. Kalau duduk hotel pun dah dapat ketenangan tu, mungkin aku akan buat nanti. So, nanti kalau nak ajak aku travel pm tepilah boleh aku cari member yang kaki travel gak nanti. Ketenangan sebenar bagi aku lah bila segalanya bermula mengikut bajet kita, kalau sebut pasal travel, siapa yang tak suka kan? Yang jadi masalahnya dan memeningkan kepala, bila sebut travel je...duit, duit, mahal...haha, di Traveloka segala impian menjadi kenyataan, jom TRAVEL SOLO sambil lihat keindahan alam ciptaan Tuhan, boleh merehatkan badan dan minda wei....! Jom rehatkan minda dengan travel.

Senangnya nak travel, hanya dengan Traveloka mengikut citarasa dan bajet kita...

Post a Comment

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI UNKNOWN atau Tanpa Nama), tidak akan di luluskan serta akan di auto remove serta merta oleh pihak penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, Terima Kasih.