Banner blog safirulamar 2020 iklansafirul1

8 Jan 2020

Semua Atas Diri Sendiri

Tuan, boleh kah dalam masa sehari belajar di kelas tuan berkenaan perisian rekabentuk grafik , sudah boleh buat design ? Itu lah ayat ayat tipikal yang biasa aku dengar sebelum bermula kelas. Jawapan yang biasa aku jawab ialah boleh, semuanya bergantung pada diri sendiri, tapi sebelum itu lihat semula niat kita tanya diri sendiri kenapa perlu hadir di kelas ini ? Apa tujuan awak hadir ke kelas saya ? untuk mencari jodoh ? Di paksa oleh mak ? Kenangan yang paling tidak dapat di lupakan semasa mengajar ialah, ada seorang pelajar yang kelihatan agak 'sombong' nada nya, bertanyakan soalan, Encik, saya kini menggunakan versi perisian level tujuh (7) sedangkan encik nak mengajar saya perisian level tiga (3). Erm boleh terangkan tak bagaimana...?

Dalam keadaan level confident tinggi, aku menjawab soalan itu dengan soalan, apa yang awak mahu di dalam kelas saya ini ? Apa tujuan awak datang ? Pemuda itu terkejut dan berkata, saya datang ke kelas ini, untuk mempelajari topik bla bla bla bla sahaja (dalam hati aku, uh jangan dia tanya topik di luar silibus sudah!, haha, namun aku masih confident) .


Oh, aku tersenyum dan menjawab, sebenarnya tool di versi sebelum ini, boleh buat apa yang awak mahu tu, so, tanpa versi terbaru seperti awak guna pun tidak mengapa. Belajar dulu, asas tools, step by step, so, idea dan kreativiti yang akan membantu anda. oh, bahagian yang awak tanya itu, adalah terlalu asas dan saya ajar semasa di versi perisian level 1 lagi encik, tapi tidak mengapa, saya akan tunaikan apa yang awak mahu hari ini. Jangan risau, (sambil mula buka laptop, nak cari info, haha) yang penting, kena rajin, sentiasa mencuba trial and error, kreatif dan ada idea. Kena ada rujukan dari sebarang sumber, untuk memberi inspirasi.

Semua bergantung kepada tahap pemahaman diri sendiri, kreativiti dan yang paling penting idea dan kena yakin dengan kemampuan diri, kalau yakin pasti boleh. Jika anda gagal bertindak dengan ilmu yang diberi, kenapa salahkan orang yang memberi ilmu ? Setiap orang bertanggungjawab dengan dirinya sendiri.

Jika anda gagal bertindak dengan ilmu yang diberi



Di mana ada kemahuan, Insha'allah di situ akan di bukakan kan jalan, once you set your mind, the body will follows. When you become the master of your mind, you are master of everything. Apa benda yang tak boleh di dunia ini ? selagi dalam urusan dunia, semua boleh. Nak atau taknak je, The mind is the most powerful tool that humans possess, You must learn to use your mind. The mind is the key to success. What you think about is what you will bring about into your life, you must see yourself as who you want to become. Semua bergantung atas diri sendiri.

Dalam urusan dosa pahala pun atas diri sendiri, dalam Al Quran, juga ada menyebut di mana dosa yang di lakukan, akan ditanggung oleh diri sendiri, bukan suami atau ayah, bukan sesiapa yang akan menangung dosa orang lain, namun sebelum itu, hendaklah di tegur dan di beri nasihat. 

Semua urusan kehidupan di dunia, kita yang menentukan dan mencorakkan, jangan biar ketakutan menghalang kebahagiaan, perkara baik, jangan tangguh, lakukan sahaja , semua atas diri sendiri.

Tiba tiba teringat ketika di dalam kelas English Communication Skill semasa mengambil Sarjana Muda IT Management (Bachelor IT) suatu masa dahulu, memang aku tak faham topik soalan assignment, lecturer tu boleh kata semua jawapan based on your ideas dan jawapan selanjutnya ada di dalam muka surat nombor bla bla bla, dalam module, pun maklumat salah dan tidak lengkap, ajar dari mula kelas ikut teks buku, Aduh, ok good luck and all the best itu ayat terakhir pengajar itu, sambil mata dia masih lagi memandang module, haha. Akhirnya.

Keputusan aku terima sebab jawapan bulat bulat (based on your ideas kan) haha..aku mendapat markah 7/60 . Memang angin satu badan masa tu, kalau terjumpa pengajar tu di tepi atau tengah jalan memang aku langgar dia lah, haha.

Anda Mungkin Meminati :

1 komentar:

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI), akan di remove serta merta oleh penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, terima kasih.

PENAFIAN

Ini adalah Blog Peribadi Penulis. Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan,Mulut Berbuih, Kematian, Pengsan atau Sebarang Kecelakaan dan Penyakit Berjangkit. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Artikel boleh di ubah, mengikut situasi semasa, Terima Kasih