Banner blog safirulamar 2020 iklansafirul1

27 Mar 2020

Cara Untuk Membuang Chromium

Di tahun 2020 ini, pelayar web (Web Browser) paling di gemari sekali sudah pasti Google Chrome di mana banyak kemudahan fasiliti yang di sediakan dan merupakan pelayar web paling pantas dan terbaik saat era digital ini. Namun, sedikit terganggu apabila satu lagi produk dari google iaitu Chromium yang turut di pasang ketika install (memasang) Google Chrome, Chromium bukan virus seperti yang di gembar gemburkan ketika ini, ia adalah pelayar web jenis open source  yang di di kembangkan oleh komuniti open sources, berbeza dengan Google Chrome.

Sudah pasti agak terganggu dengan kehadiran secara tiba tiba Chromium ini, begitu juga saya ketika mengakses web melalui Google Chrome. Memang tak suka pun pada Chromium ini, kerana korang akan di bawa secara automatik ke tetingkap yang baru (Chromium). Patut di hapuskan sahaja dan fokus pada satu pelayar web sahaja iaitu Chrome. Cara Untuk Membuang Chromium di laptop atau komputer anda di bawah ini, sangat mudah, dan mari kita lihat berberapa Cara Untuk Membuang Chromium di bawah ini :


Ada dua (2) Cara Untuk Membuang Chromium ini, iaitu cara yang pertama, tutup dahulu chromium dan pergi ke control panel, selepas itu pergi ke Program (Uninstall a program), cari Chromium dan tekan kanan pada tetikus (right click) dan pilih Uninstall. (Sebelum itu, tutup Chromium dahulu). Lihat Gambar 1 yang di sediakan di bawah ;
Cara Untuk Membuang Chromium
Gambar 1
Ok itu, cara yang pertama, dan cuba lihat sama ada masih wujud lagi atau tidak, dengan restart laptop atau komputer anda, jika sudah tiada Chromium, maka cara pertama ini, berjaya membuang Chromium ini. Jika masih wujud Chromium ini, boleh ikut Cara Untuk Membuang Chromium yang kedua ini,


Cara Untuk Membuang Chromium yang kedua ini ialah, lihat pada keyboard anda, cari button windows dan tekan butang E serentak (Windows + E) atau boleh tekan pada icon My Pc atau My Computer. (Lihat Gambar 2 di bawah)
Cara Untuk Membuang Chromium
Gambar 2
Selepas itu, pergi pada tab View (lihat Gambar 2 di atas) dan pergi pada Option. (lihat Gambar 3 di bawah ini)
Cara Untuk Membuang Chromium
Gambar 3
Selepas tekan pada Option, akan terlihat seperti di gambar 2 di atas, pergi pada Tab View dan lihat pada bahagian Hidden Files and Folders, sila pilih Show Hidden File, Folders and Drive. Setelah buat semua perkara di atas . Anda perlu pergi ke My Pc/My Computer seterusnya cari Windows C: selepas tu cari Users dan selepas itu pilih User dan cari App Data dan seterusnya pilih Local dan Pilih Folder Chromium. Delete Folder itu. (Boleh lihat) pautan seperti di Gambar 4 dibawah ini.
Cara Untuk Membuang Chromium
Gambar 4
Ini lah Cara Untuk Membuang Chromium, mudah dan selepas itu anda tidak lagi terganggu dengan Chromium lagi. Semoga berjaya semua. Jika di proses di atas tidak boleh delete folder tersebut, cuba pergi di kanan bawah (Hidden Icon), cari logo Chromium dan right click dan exit, selepas itu cuba delete foloder chomium itu sekali lagi.

Anda Mungkin Meminati :

1 komentar:

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI), akan di remove serta merta oleh penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, terima kasih.

PENAFIAN

Ini adalah Blog Peribadi Penulis. Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan,Mulut Berbuih, Kematian, Pengsan atau Sebarang Kecelakaan dan Penyakit Berjangkit. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Artikel boleh di ubah, mengikut situasi semasa, Terima Kasih