Safirul Amar Azmi Blog! jombuatduit UA SIGNATURE SKYTECH CREATIVE SKYTECH CREATIVE IKLAN Biztudung

Thursday, April 04, 2019

Akal Dan Syawat

Tertarik dengan suatu cerita berkenaan hadith yang bertaraf (dhaif jiddan - lemah) iaitu pasal 9 nafsu dan 1 akal. Para ulama tidak pernah meletakkan jantina sebagai kayu ukur dalam menilai kekuatan dan kebolehpercayaan seseorang, Wanita juga mampu menggapai kedudukan yang tinggi dalam apa jua bidang yang di ceburi, sekiranya di beri peluang dan ruang yang saksama.

"Pernyataan wanita mempunyai hanya satu (1) akal dan sembilan nafsu adalah kata kata yang tidak ada sumbernya dalam agama dan tidak wajar sama sekali di sebarkan."

Namun ada ceritanya di dalam buku IBNU ARABI "Lafaz Allah" Fadhilat dan rahsia rahsianya, ceritanya ialah berkenaan AKAL dan Syawat. Ok, jom kita renung renungkan dan berfikir, Bahawa suami Rabi'ah telah meninggal dunia, maka datanglah Hasan Al Basri bersama sama kawannya, serta meminta izin kepada Rabi'ah untuk masuk ke dalam rumahnya. Rabi'ah pun mengizinkanya masuk lalu dia memasang hijab lalu dia duduk di balik hijab itu. Kata Hasan Al Basri kepada Rabiah , "Sungguhnya Suami mu telah meninggal dunia, engkau harus bersuami lagi.

PENAFIAN

Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan, kematian, atau sebarang kecelakaan. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Terima Kasih

Artikel di dalam blog ini, boleh di ubah, dari semasa ke semasa, bergantung kepada situasi