blogbanner2020betul skytech2020new iklansewa latihanICT

7 Jan 2020

Gembiranya Zeref Kena Puji

Gembira  lain macam si zeref masa ke tadika pagi tadi, Gembiranya Kena Puji Hari Hari, itupun selepas buat dia happy, layan berborak jap sebelum hantar dia ke tadika, untuk pengetahuan korang, anak anak ni, dia ada 'ego' dia sendiri terutamanya anak lelaki, kena cakap lemah lembut, belajar ambil hati dan kena puji selalu (ye kot) untuk tujuan memujuk. Sebelum ke sekolah, kena pastikan dia kenyang, tidur nya dalam keadaan tenang dan happy, buatkan sarapan sebelum ke sekolah. Kalau tidurnya terganggu sebab sedih, susah pagi nanti merajuk, rosak satu hari, takde mood.

Sama macam kita la, tu sebab di awal pagi sebelum pergi kerja, kena senyum, niat pada Allah pergi kerja nak cari rezeki, kalau awal pagi dah mengamuk, 

Jadi sepanjang perjalanan menghanrat Zeref ke tadika tadi, Gembiranya Zeref Kena Puji, maka senyumlah dia sepanjang ke tadika. Sebagai ibu bapa, kena rendahkan sedikit 'ego' tetapi janganlah sampai anak tidak hormat pada kita.


Malam sebelum tidur kami akan bermain permainan kad seperti uno, dan kena pastikan dia menang , walaupun dia main campak je kad ( tak reti main) pun!, bila dia menang, esok pagi dia akan gembira sepanjang masa. 

Gembiranya Zeref Kena Puji
Nampak gembira semacam kan? sebab apa gembira ? Gembiranya sebab kena puji. anak anak dalam fasa ini, elakkan dari menengking anak, demi tumbesaran dan pembangunan otak nya. Boleh baca kisah Zeref di Hilang Segala Penat Kerja.

Anda Mungkin Meminati :

3 komentar:

  1. musti ikut perangai daddy kan? kan? kan? hehehe

    salam tahun 2020 amar sekeluarga. maaf baru sempat nak jenguk hehehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam tahun 2020 juga ana. Ya faham, sibuk, sama la dengan aku...busy

      Hapus
  2. Pada mama elok la dia as keinginan utk mendapat yg terbaik insy Allah boleh jadi org yg berjaya ni

    BalasHapus

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI), akan di remove serta merta oleh penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, terima kasih.

PENAFIAN

Ini adalah Blog Peribadi Penulis. Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan,Mulut Berbuih, Kematian, Pengsan atau Sebarang Kecelakaan dan Penyakit Berjangkit. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Artikel boleh di ubah, mengikut situasi semasa, Terima Kasih