Banner blog safirulamar 2020 skytechcreative Pengedar Shaklee Bangi

25 April 2016

Anak Anak Keladi Yang Comel

Selesai sudah program pembelajaran komputer celik ICT di Kompleks Japerun Serkam Jasin Melaka, course (pembelajaran) kali ini, peserta telah diberikan pendedahan membuat rekabentuk banner, bunting dan sedikit info asas tools menggunakan adobe illustrator CS 6.

Peserta yang hadir tidak berapa ramai dan masa yang di berikan untuk slot aku pun tidak panjang, hanya 2 jam sahaja, sebabnya faham faham jela, dengan ucapan yb, ucapan perasamian ketua pengerusi program dan ucapan tetamu khas lagi!  siapa tetamu khas (lihat Gambar 2 dibawah) ? Tetamu khas itu di import dari kelantan, katanya owner produk Dnars Skin Care, dan slot pembelajaran komputer aku, adalah slot yang terakhir sekali. Tetamu khas ini akan memberi suntikan semangat kepada semua peserta dan memberikan idea bagaimana mahu memulakan perniagaan.

Tapi sebelum itu, aku juga di minta untuk mengajar perisian adobe illustrator di Sekolah Datuk Palembang, pembelajaran pada hari tersebut, aku ajar macamana nak buat bintang, shape, clipping mask dan lain lain yang mana asas. Peserta program terdiri daripada anak anak keladi dari tingkatan 3,4 dan tingkatan 5. Dulu masa aku bersekolah, pelajar tingkatan 4 dan 5 dah macam bapa orang, tapi sekarang? halus betul..hehe.


Anda Mungkin Meminati :

12 April 2016

Tidak Semua Orang Faham

Nak jadi ketua bukannnya mudah, kena faham semua hal berkaitan dengan kerja sekurang kurangnya kena ambil tahu, di pendekkan cerita kena ada asas ilmu bidang yang berkaitan, supaya tidak mudah di'tertawakan' orang sekeliling dan kakitangan sendiri.
Bila tidak faham proses, itu yang kelaut bila bercakap, bercakap pun tanpa fakta yang sahih dan dari sumber mana, orang akan menilai kita dari pelbagai sudut antaranya seperti cara kita berkomunikasi dan gaya &  pandangan kita bila bercakap dengan orang.
Sesetengah orang kerajaan, tiada fakta yang berasas bila bercakap, dan bila mengeluarkan laporan berupa angka (figure), tidak tepat dan menipu, walhal telah di manupulasi secara terperinci. Betul ke tak apa yang aku cakap ni? Tidak pada semua agensi tapi segelintir, dan yang pasti ada! 

Sebagai contoh, di dalam bidang ICT, jika ketua yang bagus, bahasa yang di sampaikan di permudahkan agar semua orang yang mendengar dapat memahami, tidak semua orang faham bahasa bahasa teknikal, sebagai contoh ;


Anda Mungkin Meminati :

Hadiah Hari Jadi

Terima kasih kepada Hard Rock Cafe Melaka kerana memilih aku sebagai pemenang harian Rock Box mereka, plan datang suka suka je, nak release tension sambil dengar muzik, hadiah yang di perolehi sangatlah terbaik dan hebat iaitu baju limited hard rock, memang mahal gila baju ni kalau beli secara walk in di mana mana Hard Rock Shop, Alhamdulillah aku dapat juga secara percuma! Tambahan pula, kebetulan malam tu, adalah hari jadi aku, Alhamdulillah, rezeki hari jadi, memang tak sangka bila pengacara majlis umum pemenang sempena hari jadi.

Mulanya, nak request lagu je, tapi tak sedar pula rupa rupanya ada kawan tulis senyap senyap dekat borang isi lagu tu, special request, birthday boy song to Mr Safirul! Waaa, hahaha, dan akhirnya aku dipilih sebagai pemenang pada malam tu, terasa diri ini dihargai lak! Inilah Hadiah Hari Jadi  yang terbaik! dan bermakna. hehe


Anda Mungkin Meminati :

8 April 2016

Anak Aku Yang Pertama

Genaplah 6 tahun usia anak aku yang pertama iaitu Muhammad Qayyum Rayqal pada 12 April 2016 yang akan tiba tak lama lagi, di harapkan menjadi anak yang berguna, bijak di dunia dan akhirat. 
Anak aku
Tiada apa yang mampu membahagiakan diri ini sebagai bapa selain melihat engkau tersenyum gembira, selamat dunia dan akhirat dari sebarang dugaan dan cabaran dunia, dan menghormati orang yang lebih tua dari kamu, Itu sudah cukup membahagiakan aku.


Anda Mungkin Meminati :

6 April 2016

Pergi Meninggalkan Kita Semua

Ketika bersarapan pagi di sebuah warong sambil makan nasi lemak dan nescafe ais, tiba tiba aku terpadang seekor binatang yang cukup di geruni dan di takuti apabila tersentuh, iaitu babi hutan. haha, Bukan menghina haiwan tersebut, tapi itu kan binatang kategori najis berat dalam Islam. Biasanya kalau di kawasan kampung, binatang ini muncul pada lewat malam untuk mencari makanan seperti sampah dan sisa makanan, tapi kali ini tak kira waktu dah, suka suka hati 'dia' je nak keluar, memang takde sifat 'tolak ansur' langsung, membabi buta keluar tak kira siang malam! Aduh..

Yang menjadi lebih menakutkan, jarak antara aku dengan babi tu cuma berberapa meter sahaja, manalah tahu kan tiba tiba babi hutan ni datang macam kucing minta makanan, cekau-cekau, terkais kais, ingatkan kucing kucing manja bawah meja, sekali rupa rupanya babi hutan! baguslah aku membelai, haha. dan menjadi lebih merumitkan, ia berlegar legar di kawasan rumah milik orang melayu islam, mungkin berdekatan kawasan semak samun dan hutan belukar.

Kepada korang semua, sila pastikan kawasan persekitaran luar rumah korang bersih dan kalau boleh janganlah meletakkan sisa sisa sampah basah, makanan di luar rumah, masukkan dalam tong sampah yang disediakan oleh pihak berkuasa. Sekarang ni cuaca tak menentu, panas terik, musim haiwan haiwan keluar dari lokasi asal. Berhati hati


Anda Mungkin Meminati :

4 April 2016

Cukuplah Sekadar Apa Yang Ada

Bukankah Tudung itu di pakai untuk menutupi aurat, yang sebenarnya niat memakai tudung sekadar nak menunjuk nunjuk brand apa yang di gunakan ke, atau sekadar syarat untuk lebih cantik ke atau mengikut apa yang Tuhan suruh ? sampaikan berebut rebut bergesel lelaki dan perempuan, kemana nilai nilai agama? Kalau dah sampai berebut rebut macam orang naik hantu, terjerit jerit, sanggup mengetepikan dan 'menindas' orang lain, itu melambangkan ciri ciri orang beragama kah?


Jika ada jualan murah sekalipun, jagalah adab, tidak perlu sampai berebut rebut, banyak lagi jenis tudung yang cantik bila di pakai. Beratur lah dengan sopan. Sabar kan separuh dari iman. Apa boleh terbang ke awan ke kalau pakai tudung tu? Cukuplah sekadar apa yang ada, jangan mengharap pujian orang, menunjuk nunjuk, sampaikan 'lupa' apa tujuan sebenarnya memakai tudung.

Anda Mungkin Meminati :

PENAFIAN

Ini adalah Blog Peribadi Penulis. Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan,Mulut Berbuih, Kematian, Pengsan atau Sebarang Kecelakaan dan Penyakit Berjangkit. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Artikel boleh di ubah, mengikut situasi semasa, Terima Kasih