banner-2017-mcj IKLAN SEWA UA SIGNATURE

Sabtu, Desember 06, 2014

Bertambah sedih..

Hari ni service kereta alza di melaka perodua service center, mulanya standard service...harga dah cecah rm 300..sedih sikit, hehe. Tapi aku gembira balik sebab aku menang cabutan bertuah berupa keropok dan jajan untuk kanak kanak..lepas tu ada jamuan akhir tahun perodua..dapat makan kambing golek...terbaik dan sedap!! 

Tengah makan kambing golek..tiba tiba mekanik panggil..cakap tayar dah retak..ermm nak taknak kena la tukar..demi keselamatan aku dan keluarga..yela, takut apa apa hal kan nanti..ermm tambah lagi kos nya..!

Realiti yang orang tidak tahu

Realiti atau rekaan? Have no life bagi seorang alien atau robot, mungkin kehidupan bagi bloggers yang orang sekeliling pandang sebelah mata je..diorang tak faham kehidupan yang sebenarnya benarnya, yang mereka tahu..order dan demanding...hehe  

Realiti yang orang tak tahu

Bersiap nak pergi kerja

Umumnya, manusia mengatakan tidur malam perlu antara enam hingga lapan jam sehari. Tetapi pendapat ini ditolak oleh para saintis Barat, antaranya Dr Ray Meddis, seorang profesor di Department of Human Sciences, England University of Technology yang mengatakan bahawa manusia sebenarnya perlu tidur malam selama tiga jam sahaja. Walau apapun versinya, tidur dilihat sebagai satu nikmat yang kurniakan oleh Allah kepada manusia. 

Malam hari adalah waktu terbaik untuk tidur. Ini berdasarkan fitrah kejadian manusia itu sendiri. Menurut pendapat ulama dan pakar perubatan, waktu tidur yang lebih baik ialah pada pertengahan malam yang awal iaitu kira-kira pukul 10.00 malam. Manakala waktu yang tidak seharusnya kita tidur ialah selepas Subuh hingga terbit fajar, waktu selepas Asar sebelum terbenam matahari dan dari waktu Maghrib ke Isyak. Menurut mereka lagi, tidur pada waktu-waktu ini tidak memberi manfaat kepada tubuh badan, malah boleh mendatangkan kemudaratan dan makruh hukumnya. Sebagai contoh yang biasa kita dengar, jika tidur selepas solat Subuh, orang tua mengatakan bahawa rezeki lambat dan susah untuk hadir.

Bukan aku tak sudi

Bukan aku tak percaya dengan mekanik atau bengkel di tepi jalan ni, aku cuma takut alat ganti yang di tukar di bengkel jalanan ni bukan dari yang sepatutnya dan tiruan, aku lebih selesa dari memilih bengkel yang di lantik dari jenama syarikat pengeluar kereta yang digunakan. Mereka lebih tahu serba serbi tentang alat ganti yang sesuai, apa yang perlu dan tidak, takpelah mahal...yang penting kondisi kereta terjamin sihat, ala lebih kurang jelah..kalau mahal pun...lebih kurang je dengan harga service di bengkel tepi jalan..! bergantung la pada major service atau minor..!

Aku ni memang takde masa nak jaga kereta...nak tengok minyak hitam la, tuang air cooleen, minyak stereng lock dan apa apa la, yang aku tahu...bila dah hantar service dekat specialist workshop, aku dah tak perlu nak maintain apa apa, hanya tunggu next service jelah..! tapi sekali sekala kena lah check air bateri seminggu sekali ke..dan minyak hitam, mana lah tahu ada berlaku kebocoran ke atau apa..

PENAFIAN

Penulis Blog tidak akan bertanggungjawab jika semasa anda melayari blog ini berlaku sawan,Mulut Berbuih, Kematian, Pengsan atau Sebarang Kecelakaan dan Penyakit Berjangkit. Segala kandungan artikel di dalam blog ini, adalah berdasarkan pada pengalaman dan idea penulis sepenuhnya, tidak menyalin artikel dari mana mana blog atau dari website sesiapa, Terima Kasih

Artikel di dalam blog ini, boleh di ubah, dari semasa ke semasa, bergantung kepada situasi